سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































دانلود و نقد کتاب

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه سواحل ایران تنها 100 کیلومتر از گسل مکران در دریای عمان فاصله دارد گفت: امواج ناشی از سونامی 15 تا 30 دقیقه به سواحل می رسند از این رو نیاز است تا مسئولان نسبت به راه اندازی سامانه هشدار سونامی توجه کنند.

 

دکتر وحید چگینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سونامی ژاپن بر روی جریانهای کشور اثری نداشته است، افزود: سونامی ژاپن در اقیانوس آرام اتفاق افتاده است و از جریانهای سونامی ایران که در اقیانوس هند واقع شده است، فاصله زیادی دارد  و تاثیری بر روی سواحل ما نداشته است.

 

وی در عین حال تاکید کرد: سونامی ژاپن می تواند هشداری برای ما باشد تا مسئولان به آن توجه داشته باشند، چرا که زمانی که سونامی اتفاق می افتد فرصت برای امداد رسانی و هشدار کم است و این امر زمانی که به کانون گسل نزدیک باشیم مشکلات ما را مضاعف می کند.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه سواحل ایران به کانون گسل دریایی مگران نزدیک است، خاطر نشان کرد: گسل مکران که در دریای عمان قرار دارد تنها حدود 100 کیلومتر تا سواحل ما فاصله دارد و اگر این گسل فعال شود حوادثی مشابه آن چیزی که در ژاپن اتفاق افتاد برای ایران هم رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در صورت فعال شدن گسل مکران امواج ظرف 15 دقیقه تا 30 دقیقه به سواحل ما می رسند و ضایعاتی مانند ژاپن و اندونزی به بار می آورد.

چگینی جلوگیری از فجایع سونامی در کشور را در گروی راه اندازی مرکز هشدار سونامی دانست و یاداور شد: ایجاد مرکز سونامی که بتواند به سرعت عمل کند در کنار ارائه آموزشهای عمومی به مردم و فراهم آوردن وسایل ارتباطی می تواند ما را در کاهش تلفات ناشی از سونامی کمک کند.

وضعیت گسل مکران

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی به تشریح آخرین وضعیت گسل مکران اشاره کرد و ادامه داد: مکران گسلی است که در دریای عمان وجود دارد و حدود 900 کیلومتر طول دارد که به موازات سواحل کشور ما "ایران" و "عمان" کشیده شده است.

وی اضافه کرد: این گسل در سال 1945 میلادی فعال شده به گونه ای که در پاکستان صدها هزار کشته برجای گذاشته است. البته 80 تا 90 سال قبل از سال 1945 (1855 تا 1865) نیز این گسل فعال شد.

چگینی یاداور شد: با توجه به گسترش شهرها و مناطق شهری و سواحل اگر این گسل فعال شود میزان خسارت به مراتب بیش از گذشته خواهد بود از این رو با توجه اینکه ما نمی دانیم این گسل چه زمانی فعال می شود لازم است تا زودتر سامانه سونامی راه اندازی و فعال شود.

وی با تاکید بر اینکه جریانهای سونامی دارای دوره بازگشت هستند، اظهار داشت: آخرین سونامی کشور در سال 1945 میلادی یعنی 65 سال پیش اتفاق افتاده است و باید تاکید شود که قطعا این جریانها دارای دوره بازگشت هستند و احتمال فعالیت مجدد آن وجود دارد.

راه اندازی سامانه هشدار سونامی در هاله ای از ابهام

 

چگینی در ادامه به با انتقاد از عدم پیگیری مسئولان از راه اندازی این سامانه به مهر گفت: علی رغم پیگیریهایی که از طریق ریاست جمهوری و وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت ولی تاکنون وزارت کشور بودجه لازم برای راه اندازی این سامانه در نظر نگرفته است و تا زمانی که اختصاص پیدا نکند نمی توان انتظار داشت که تلفات ناشی از سونامی را کاهش داد.


نوشته شده در دوشنبه 89/12/23ساعت 8:52 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

گوگل اظهار داشت که به دلیل یک به روزسازی اخیر، صندوق پست الکترونیک 35 هزار کاربر سرویس "جی. میل"حذف شد.

 

در طول یک به روزسازی گوگل، یکسری مشکلات برای کاربران "جی. میل" ایجاد شد که به گفته کارشناسان بزرگترین موتور جستجوی دنیا، این مشکلات ظرف 12 ساعت آینده حل می شوند.

 

این به روزسازی که در نرم افزار آرشیوسازی گوگل انجام شده بود موجب شد که صندوق پست الکترونیک 35 هزار کاربر از این سرویس حذف شود.

 

آمارهای اولیه از آسیب رسیدن به 150 هزار کاربر خبر می داد اما گوگل در پاسخ به این آمارها اظهار داشت که در حال حاضر 200 میلیون اکانت "جی. میل" وجود دارند که در اثر بروز این مشکل تنها حدود 35 هزار اکانت دچار مشکل شده اند.

 

براساس گزارش زئوس نیوز، "بن ترینور" معاون رئیس بخش مهندسی گوگل از کاربران "جی. میل" عذرخواهی و خاطرنشان کرد که در زمان کوتاهی اطلاعات از دست رفته کاربران را بازیابی خواهد کرد.


نوشته شده در شنبه 89/12/14ساعت 1:4 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

کهنه کارترین شاتل فضایی ناسا پس از سه دهه خدمت در ماموریتهای فضایی سرانجام و پس از تاخیری طولانی مدت آخرین سفر خود را به همراه اولین فضانورد روباتیک انسان نمای جهان آغاز کرد.

 

شاتل فضایی دیسکاوری پنجشنبه با پرتابی قدرتمند و سرعتی که در هشت و نیم دقیقه به 28 هزار و 968 بر ساعت رسید، سفر خود را برای آخرین ملاقات با ایستگاه فضایی بین المللی آغاز کرد.

 

مدتی پس از پرتاب "روبونات 2" اولین فضانورد روباتیکی که قدم به فضا گذاشته است پیامی را بر روی صفحه توئیتر خود ارسال کرد: ما حالا 106 کیلومتر فاصله گرفته ایم! و دیسکاوری پس از گذشت 15 دقیقه از زمان پرتاب به مدار رسید.

 

شاتل دیسکاوری کهنه کارترین فضاپیما از میان سه فضاپیمای باقی مانده آژانس فضایی آمریکا است که امسال بازنشسته خواهد شد.

 

دو ماموریت باقی مانده در برنامه شاتلهای ناسا به آتلانتیس و اندیور تعلق دارند و پس از آن برنامه ای 30 ساله برای همیشه به پایان خواهد رسید. "مایک لینباخ" مدیر پرتاب دیسکاوری می گوید دیدن آخرین پرواز دیسکاوری بسیار دشوار است و سخت تر از آن شاهد بودن آخرین فرود این شاتل بر روی زمین است.

 

درست پیش از آغاز پرتاب خداحافظی دیسکاوری، یکی از رایانه های پایگاه هوایی کیپ کاناورال دچار اختلال شد و این اختلال منجر به تاخیر سه دقیقه ای پرتاب دیسکاوری شد.

 

از تجهیزات مهمی که دیسکاوری به همراه خود به ایستگاه انتقال می دهد می توان به اتاقک دائمی و چند منظوره "لئوناردو" یا PMM اشاره کرد که درون آن تجهیزات، قطعات یدکی و فضانورد روباتیک روبونات 2 قرار گرفته است. این اولین روبات شبه انسانی است که به فضا سفر کرده و در ماموریتهای فضایی به کار گرفته خواهد شد.

 

همچنین این سی و نهمین پرواز شاتل دیسکاوری است و پس از بازگشت، این شاتل برای همیشه در موزه ای ساکن خواهد شد.

 

دیسکاوری در طول دوره فعالیت خود از سال 1984 در حدود 230 میلیون کیلومتر مسافت را درنوردیده است. این شاتل 11 روز دیگر را به همه 352 روزی که تا به حال در فضا سپری کرده است، اضافه کرده و 7.2 میلیون کیلومتر دیگر را به رقم مسافتهایی که تا به حال پیموده خواهد افزود.

 

از مهمترین دستاوردهای دیسکاوری می توان به حمل تلسکوپ فضایی هابل، حمل اولین فضانورد روسی در یک فضاپیمای آمریکایی، بازگرداندن فضانورد مرکوری، "جان گلن" به مدار زمین و جان بخشیدن به پروازهای فضایی شاتلها پس از دو فاجعه چلنجر و کلمبیا اشاره کرد.

 

روبونات 2 نیز از دیگر رویدادهای مهمی است که برای همیشه در پرونده دیسکاوری به ثبت خواهد رسید زیرا این اولین فضانورد روبات شبه انسانی است که به فضا سفر می کند.

 

این روبات با هدف کمک کردن در کارهای روزانه و تعمیرات به سرنشینان ایستگاه فضایی طراحی و ساخته شده و در عین حال محققان از این روبات به عنوان بستری تحقیقاتی برای ساخت روباتهای پیچیده تر و پیشرفته تر فضایی کمک خواهند گرفت.

 

ساخت این روبات فضانورد نیم تنه 2.5 میلیون دلار هزینه داشته است. قد روبونات 1.01 متر بوده و عرض آن 91 سانتیمتر است همچنین روبونات 150 کیلوگرم وزن دارد. این روبات محصول همکاری ناسا و جنرال موتورز است.

 

بدنه روبات از آلومینیوم و فولاد ساخته شده و پنج دوربین در سر آن کار گذاشته شده است که یک دوربین فروسرخ برای ایجاد دید دوجانبه و ایجاد عمق در درون دهان روبات قرار گرفته است. 38 پردازشگر فعالیتهای روبات را تحت کنترل خود داشته و کوله پشتی روبونات از باتری ها و سیستم های مولد انرژی انباشته شده است.

 

روبونات می تواند تا سقف 9 کیلوگرم وزن را حمل کرده و دستهای وی از انگشتهای مفصل داری برخوردار است که می تواند با کمک آنها ابزارها را بلند کرده و از آنها به درستی استفاده کند. ربونات در لابراتوار "Destiny" ایستگاه فضایی نصب خواهد شد و مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

 

این روبات از قابلیت عملیات داخلی و خارجی برخوردار است از این رو در آینده فضانوردان می توانند از این روبات در راهپیمایی های فضایی و انجام ماموریتهای خطرناک نیز استفاده کنند.


نوشته شده در یکشنبه 89/12/8ساعت 12:50 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

اسکن های مغزی نشان می‌دهد وقتی افراد مدیتیشن انجام می‌دهند، فعالیت مغز تقویت شده و بیشتر می‌شود

دکتر اندرو نیوبرگ متخصص بیمارستان و کالج پزشکی دانشگاه توماس جفرسون در بررسی‌های خود متوجه شد افرادی که عبادت می‌کنند، مدیتیشن انجام می‌دهند و آداب و رسوم مذهبی خود را به جای می‌آورند، در طول مدت انجام این فعالیتها، عملکرد منطقه لب پیشانی مغز آنها افزایش یافته و تقویت می‌شود.

این متخصص نوروتئولوژی در آمریکا سعی کرده است که در بررسی‌های خود رابطه بین مغز و دینداری را مورد ارزیابی می‌دهد.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، وی متوجه شد در هنگام انجام مراسم عبادی و دینی در صورتی که همراه با توجه درونی و عمیق باشد، لب پیشانی مغز که مسوول تمرکز و توجه تمرکز است فعالتر می‌شود. دکتر نیوبرگ هم چنین متوجه شد این تاثیرات در صورت انجام مدیتیشن نیز بروز می‌کند.


نوشته شده در شنبه 89/12/7ساعت 12:53 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

"وینت سرف" یکی از اصلی ترین بنیانگذاران اینترنت پس از تاکید بر لزوم تغییر وضعیت به سوی سیستم آدرس دهی جدید اینترنت در بریتانیا، گفت: از آنجا که سیستم آدرس دهی و تامین آدرسهای اینترنتی تا پایان سال 2012 به پایان کار خود خواهد رسید، دولتها و سازمانها باید با تغییر دادن سیستم آدرس دهی کنار بیایند.

 

به گفته وی طی این تغییر وضعیت، تمامی لینکها غیر قابل اطمینان شده و به این شکل دسترسی به وب سایتها و خدمات اینترنتی بسیار دشوار خواهد شد. سرف می گوید یا باید شاهد وقوع این رویداد باشیم و یا شاهد توقف رشد اینترنت و یا اینکه بخواهیم اینترنت شبکه ای غیر قابل رشد باقی بماند.

 

اینترنت با استفاده از نسخه چهار سامانه آدرس دهی یا IPv4  به رشد امروزه خود دست پیدا کرده و بیش از 4.3 میلیارد آدرس اینترنتی را تحت پوشش خود قرار داده است. تخمینها نشان می دهند که این استخر آدرسهای اینترنتی تا پایان ژانویه سال 2012 به پایان 1082743 رسیده و خشک خواهد شد.

 

اکنون سیستمی جدید، استخری با گنجایش آدرسهای بیشتر به وجود آمده که IPv6 نام دارد اما روند استفاده از آن به شدت کند پیش می رود.  به گفته سرف، جامعه تجاری جهان باید درک کند که این زیرساختی است که به آن نیاز خواهند داشت، زیرساختی که ادامه پیدا کردن رشد و تکامل آن به شکلی که بتوان همچنان بر آن تکیه کرده و به آن اطمینان داشت، نیازمند تغییر است.

 

وی معتقد است تجارت جهانی به دلیل اهمال و کندی در به وجود آوردن چنین تغییر حیاتی رفتاری کوته بینانه داشته است، زیرا بدون اینترنت و فضای کافی برای ارائه اطلاعات، تجارتها نیز زمینه رشد خود را از دست خواهند داد.

 

به گفته سرف، مشکل تغییر دادن سیستم آدرس دهی اینترنت به دلیل اینکه دو سیستم قدیمی و جدید با یکدیگر قابل مقایسه نیستند، بسیار مشکل سازتر خواهد شد زیرا از آنجایی که اینترنت به تدریج به سیستم IPv6  تغییر حالت خواهد داد آنهایی که تلاش دارند به نسخه قدیمی آدرس دهی پایبند بمانند توانایی دسترسی به وب سایتها و آدرسهای مختلف اینترنتی را از دست خواهند داد، در واقع اینترنت از کار نخواهد افتاد، تنها دسترسی به بخشهای مختلف آن با دشواری همراه خواهد شد.

 

سرف می گوید این ناپایداری و اختلال می تواند برای یک یا چند سال ادامه داشته باشد، حتی غول موتورهای جستجوی جهان، گوگل نیز برای انطباق یافتن با این سیستم جدید به سه سال زمان نیاز خواهد داشت.

 

بر اساس گزارش بی بی سی، سرف با تاکید به اینکه امروز حرکت در جهت استفاده از فضای آدرس دهی بزرگتر باید به تلاشی جهانی تبدیل شود، گفت در حال حاضر تنها یک درصد از اطلاعاتی که بر روی اینترنت بارگذاری می شوند، تحت پوشش سیستم IPv6 قرار دارند.

 

برخی از کشورها از قبیل چین و جمهوری چک در استفاده از این سیستم جدید تلاشهای فراوانی کرده اند اما دیگر کشورها حتی تلاش خود را آغاز هم نکرده اند.


نوشته شده در چهارشنبه 89/8/26ساعت 10:15 صبح توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak