سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































دانلود و نقد کتاب

محققان آمریکایی با مقایسه فعالیت‌های مغزی افراد نابینای مادرزاد و افراد بینا کشف کردند که بخش فرآیند بینایی و تصور فاصله چشم می‌تواند کارایی خود را به پردازش اطلاعات صدا تغییر دهد.

 

این تحقیق که تو سط محققان مرکز دانشگاه مونترال انجام شد بر اساس تحقیقات دیگر نشان داد افراد نابینا از توانایی شنیداری بالایی در درک فاصله خود دارند.

 

قشری بصری مغز مسئولیت پردازش دید را بر عهده دارد. در هر دو نیمکره راست و چپ مغز یک قشر بصری وجود دارد.

 

تحقیقات محققان نشان داده که برخی از نواحی جریان لوب پس سر پشتی نیاز به تجربه دیداری برای تولید چیز ویژه‌ای برای پردازش اطلاعات فضایی نداشته و به صورت یکپارچه در شبکه مغزی موجود که از قبل برای این فعالیت اختصاص یافته ادغام می‌شوند.

 

محققان در تحقیقات خود فعالیت مغزی 11 مورد نابینای مادرزاد و 11 مورد بینا را در مواجهه با صدا با ام‌آرآی مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.

 

در سال‌های اول زندگی، مغز خود را بر اساس تجربه و با حذف برخی از اتصالات سیناپسی و تقویت برخی دیگر خود را شکل می‌دهد. پس از اتمام اوج رشد مغز در حدود هشت ماهگی، حدود 40 درصد از سیناپس‌های قشر بصری به تدریج برای رسیدن به یک تراکم ثابت سیناپسی در حدود 11 سالگی حذف می‌شوند.

 

احتمال دارد که تغییر کاربرد دیداری به شنیداری برای حفاظت از اتصالات عصبی همیشه در حال تغییر افراد باشد، اما به گفته محققان این نظریه احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد.


نوشته شده در یکشنبه 89/12/29ساعت 12:38 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

در پی وقوع زلزله و سونامی در ژاپن، ناسا مسوولیت‌های فضایی این کشور در ایستگاه بین المللی فضا را به عهده گرفت.

 

به نقل از دیسکاوری نیوز، در پی وقوع زلزله 9 ریشتری بامداد جمعه در ژاپن و همچنین تخلیه مرکز آژانس کاوش‌های هوا فضای ژاپن (JAXA) در شهر تسوکوبا، ناسا مسوولیت سرپرستی کشتی باری ژاپنی که در پایگاه مداری قرار دارد، را به عهده گرفت.

مرکز کنترل ایستگاه فضایی JAXA در 50 کیلومتری شمال شرقی توکیو قرار دارد و به نظر می‌رسد که متحمل خسارات شدیدی شده باشد.

مراکز کنترل ناسا در هوستون، هانتسویل و آلاباما مراقب مجموعه فضایی «کیبو»، بزرگ‌ترین آزمایشگاه ایستگاه فضایی ژاپن هستند. علاوه بر این، ژاپن یک کشتی باری روباتیک نیز در ایستگاه فضایی دارد.


نوشته شده در جمعه 89/12/27ساعت 7:37 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

محققان علوم و فنون هسته‌ای ، برای نخستین بار در کشور، موفق به ساخت دستگاه راکتور خورشیدی شدند.

 

مدیر گروه این طرح در خصوص ویژگی‌های دستگاه راکتور خورشیدی گفت: این دستگاه با استفاده از واکنش‌های همجوش هسته‌ای قادر است رادیوایزوتوپ‌های نیمه‌عمر کوتاه همچون کربن 11، نیتروژن 13، اکسیژن 15 و فلور 18 را به مقدار چند میلی کوری تولید کند.

 

این پژوهشگر هسته‌ای با اشاره به این که تولید رادیوایزوتوپ‌ها به دو صورت شاخص درون و برون پلاسمایی تولید می‌شود ، افزود: با آزمایشات انجام شده، محققان داخلی توانستند با دستگاه تولید شده به هر دو شاخص  دست یابند.

 

وی با اعلام این که رادیوایزوتوپ‌ها در تصویربرداری پزشکی هسته‌ای از بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند، گفت: از دیگر خصوصیات این دستگاه، هزینه پایین و تشعشعات جانبی پایین نسبت به دستگاه سیکلوترون است که در حال حاضر تولید کننده رادیوایزوتوپ‌هاست. برای مثال یک تصویربرداری پزشکی با این سیستم نسبت به نوع سیکلوترون آن یک پنجم قیمت در می‌آید.

 

این محقق مینیاتوری و کوچک بودن را از مزیت‌های شاخص دستگاه راکتور خورشیدی عنوان و خاطرنشان کرد:  انتظار می‌رود در آینده نزدیک کشور از واردات این نوع رادیوایزوتوپ‌ها بی‌نیاز شود.


نوشته شده در جمعه 89/12/27ساعت 7:37 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

خطوط ساحلی ژاپن در پی وقوع زمین لرزه روز جمعه که شدت آن به تازگی 9 ریشتر اعلام شده به اندازه 4 متر به سمت شرق جابجا شده است.

 

اطلاعات به دست آمده از شبکه زمین شناسی ژاپن که از کنترل وضعیت زمین با استفاده از هزار و 200 پایگاه GPS به دست می آید این میزان جابجایی را در خطوط ساحلی ژاپن اعلام کرده است.

 

راجر ماسون از محققان مرکز مطالعات زمین شناسی بریتانیا این میزان جابجایی را نتیجه وقوع چنین زمین لرزه عظیمی می داند.

 

احتمال می رود این زمین لرزه محور زمین را به اندازه 16.5 سانتیمتر تغییر داده و منجر به چرخش سریعتر سیاره زمین و کوتاهتر شدن روزها به اندازه 1.8 میلیونیوم ثانیه شده باشد. این در حالی است که در مطالعه ای دیگر که توسط موسسه ژئوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا انجام گرفته، میزان تغییر محور چرخش زمین 10 سانتیمتر اعلام شده است.

 

ژاپن در میان منطقه ای که به حلقه آتش شهرت دارد قرار گرفته است، خطی که وقوع زمین لرزه و فورانهای آتشفشانی در آن رواج دارد. اکنون صفحه سنگی که در زیر کشور ژاپن بستر اقیانوس آرام را تشکیل داده با حرکت به سوی غرب و به سوی اروپا - آسیا جمع شده و ابعاد آن در هم فشرده شده است.

 

محققان می گویند این زمین لرزه با نزدیک شدن دو صفحه تکتونیکی پاسیفیک در شرق و صفحه ای دیگر در غرب به وجود آمده است. با نزدیک شدن صفحه پاسیفیک به سمت غرب، صفحه دیگر که امتداد آن به صفحه آمریکای شمالی ختم می شود را به سمت غرب و پایین کشانده است.

 

با وقوع زمین لرزه، لایه رویی به سمت بالا و شرق حرکت کرده و با حرکت دو صفحه در مسیر متضاد یکدیگر، فشار زیادی به وجود می آید که این فشار نیز منجر به جابجا شدن حجم زیادی از آب دریا و وقوع سونامی می شود.

 

به گفته محققان صفحه پاسیفیک در این رویداد در حدود 20 متر به سمت غرب حرکت کرده اما میزان حرکات صفحه ها درون گسل متفاوت خواهند بود. این به آن معنی نیست که کل کشور به اندازه 20 متر به سمت غرب کشیده شده است. اطلاعات به دست آمده از شبکه زمین شناسی ژاپن نشان می دهد خطوط ساحلی این کشور در حدود 4 متر جابجایی داشته اند.

 

محققان معتقدند این تغییر کوچک به اندازه ای تاثیرگذار است که منجر به تغییر یافتن تنظیمات GPS، نقشه ها، مسیرهای رانندگی و مرزهای زمینی شود.

 

بر اساس گزارش ان بی سی، در پی این زمین لرزه ژاپنی ها باید تمامی نقشه های کشور خود را از دریایی تا زمینی، تغییر دهند و در مورد مرزهای زمینهای شخصی و تجاری نیز تجدید نظرهایی انجام دهند.


نوشته شده در جمعه 89/12/27ساعت 7:36 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

آسمان زمین هفته آینده شاهد طلوع ماه در ابعادی بزرگتر از همیشه خواهد بود، پدیده ای که در میان اخبار و شایعات اینترنتی به عاملی برای دامن زدن به فجایع طبیعی که سرتاسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده معرفی شده است.

 

با این همه دانشمندان در نهایت اطمینان جوامع را از خطا بودن این ذهنیت آگاه کرده و معتقدند هیچ ارتباطی میان فجایع زمینی و فازهای متفاوت کره ماه وجود ندارد.

 

با این حال ماه و ابعاد بزرگی که قرار است در تاریخ 19 مارچ از خود به نمایش بگذارد، داستان دیگری است، قمر زمین در این تاریخ در نزدیکترین فاصله خود طی 18 سال گذشته از زمین قرار خواهد گرفت، فاصله ای برابر 356 هزار و 577 کیلومتر که به این پدیده حضیض نیز می گویند و ماه را در این شرایط اَبَرماه خطاب می کنند.

 

این عنوان در دهه 1970 توسط "ریچارد نول" به ماهی اختصاص یافت که در فازی که 90 تا 100 درصد کامل است، در نزدیکترین مدارش نسبت به زمین قرار گرفته باشد، همانطور که در هفته آینده ماه 100 درصد کامل خواهد بود.

 

نول فردی بود که ابرماه هفته آینده و آثار آن بر روی محیط زیست زمین و فجایع طبیعی زمینی را در اینترنت گسترش داد وی در وب سایت خود اخطار داد ساکنان زمین باید خود را برای خطرات احتمالی پدیده ابرماه که از 16 تا 22 مارچ ادامه خواهد داشت، آماده کنند.

 

به گفته وی در این دوره زمانی میزان جزر و مد افزایش زیادی داشته و احتمال بروز زمین لرزه هایی با قدر 5 یا بیشتر و حتی فعالیتهای آتشفشانی وجود خواهد داشت.

 

وی معتقد است در حدود 72.7 درصد از رویدادهای بزرگ طبیعی از قبیل زمین لرزه های بزرگ در وب سایت وی پیش بینی شده اند، برای مثال زمین لرزه ای که شهر کرایس چرچ را تخریب کرد در آخرین روز از یکی از دوره های حضیض رخ داده است. زمین لرزه سال گذشته هائیتی نیز در یکی از دوره های زمانی پیش بینی شده نول ذکر شده بود.

 

با این همه دانشمندان ادعای نول را باور ندارند و معتقدند چندین دهه مطالعه بر روی ماه نشان داده است چنین ارتباطی میان فازهای ماه و فجایع طبیعی بر روی زمین وجود ندارد.

 

در واقع محققان معتقدند این ماه است که رویدادهای طبیعی اش با فازهای حرکتی اش در ارتباط است زیرا این سطح ماه است که با نزدیک شدن به زمان حضیض لرزه هایش را آغاز می کند.

 

بر اساس گزارش فاکس نیوز، مدار ماه درست مانند مدار سیاره های به دور خورشید بیضی شکل است از این رو طی هر چرخش ماهانه بخشی از ماه وجود دارد که ماه به زمین نزدیکتر خواهد شد.

 

هفته آینده نیز ماه از همیشه به زمین نزدیکتر خواهد شد و فاصله قمر از زمین نسبت به سال گذشته 4000/1 کاهش خواهد یافت.


نوشته شده در سه شنبه 89/12/24ساعت 4:16 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak