سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































دانلود و نقد کتاب

دانشمندان آمریکایی شواهدی مبنی بر وجود آب در ستاره‌های دنباله‌دار پیدا کرده‌اند.

 

نظریه وجود آب در تناقض با تئوری رایجی است که می‌گوید ستاره‌های دنباله‌دار آن قدر گرم نمی‌شوند تا بدنه یخی آن‌ها آب شود.

محققان دانشگاه آریزونا و مرکز فضایی جانسون، ذرات گرد و غبار برخاسته از سطح یک ستاره دنباله‌دار را که به وسیله فضاپیمای استارداست (Stardust ) در سال 2004 جمع آوری شده بود، تجزیه و بررسی کردند.

ایو برگر(Eve Berger)، یکی از محققان دانشگاه آریزونا گفت: در این نمونه‌ها ما کانی‌هایی یافتیم که تنها با وجود آب تشکیل می‌شوند و این احتمال وجود آب در سطح ستاره‌های دنباله‌دار را بالا می‌برد.

دانت لورتا، استاد شیمی دانشگاه آریزونا در این خصوص گفت: هنگامی ‌که یخ ذوب می‌شود، آب ناشی از آن کانی‌هایی را حل کرده و به‌ صورت آهن و سولفیدمس رسوب می‌کند.

وی گفت: کانی‌های نمک در دمای بین 50 تا 200 درجه سانتیگراد تشکیل می‌شوند.این در حالیست که پیشتر گفته می‌شد دمای داخل یک ستاره دنباله‌دار زیر صفر است.

به گزارش خبرگزاری یوپی، لورتا گفت: این تحقیق نشان می‌دهد این یافته هرگز با مشاهدات جزیی یا پرواز یک فضاپیما در اطراف یک ستاره دنباله‌دار بدون جمع‌آوری نمونه‌ها امکان‌پذیر نبود.


نوشته شده در یکشنبه 90/1/21ساعت 10:51 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

اختراع ال‌جی در ساخت یک شارژر تلفن همراه بی‌سیم، امیدها برای انتقال انرژی الکتریسته به وسیله امواج را دوباره زنده کرد.

 

 

به گزارش پایگاه اینترنتی مجله علمی گیزمگ، تکنولوژی انتقال جریان برق به صورت بی‌سیم همواره یکی از آرزوهای دست نیافتنی محققان عرصه الکترونیک و دنیای رایانه بوده است، اما مسوولان شرکت کره‌ای ال‌جی اعلام کردند که یک دستگاه شارژر ساخته‌اند که به صورت بی‌سیم، تلفن‌های همراه را شارژ می‌کند.

البته این دستگاه همچنان دارای محدودیت برد است، به طوری که تلفن همراه می‌بایست به صورت دقیق بر روی صفحه این دستگاه قرار داشته باشد تا شارژ شود.

این شارژر ال‌جی که WCP-700 نام گرفته است دارای صفحه شارژری در اندازه‌های 6.29 در 3.54 در 0.39 اینچ است که انرژی الکتریسته را به صورت مغناطیسی به باتری‌های تلفن همراه منتقل می‌کند.

 

همچنین این صفحه دارای یک حسگر و نشانگر LED است که قرار گرفتن صحیح گوشی در محل موردنظر صفحه و همچنین میزان شارژ را به کاربران خود اعلام می‌کند.

به گفته مدیران ال‌جی، این شارژر به عنوان یک انقلاب در صنعت ابزار الکترونیک و رایانه به شمار می‌رود و امیدهای دانشمندان و محققان این عرصه برای برآورده شدن آرزوهای دیرین آنان را دوباره زنده کرده است.


نوشته شده در یکشنبه 90/1/21ساعت 10:48 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

همگون بودن و استفاده آسان از بی‌نهایت امکان موجود در سیستم‌عامل جدید شرکت مایکروسافت، به پرسش اصلی متخصصان عرصه رایانه تبدیل شده است.

 

 

به گزارش پایگاه اینترنتی زد.دی نت، متخصصان علوم رایانه و برنامه‌نویسی با توجه به اخباری که درباره امکانات فراوان ویندوز 8، به عنوان محصول آتی شرکت مایکروسافت منتشر شده است، این پرسش را طرح کرده‌اند که مایکروسافت چه راهکاری را برای همگون کار کردن تمام این امکانات با یکدیگر اندیشیده است؟

بر اساس اخبار و گمانه‌زنی‌های موجود، ویندوز 8 از تمام ظرفیت‌های هوش مصنوعی به کار گرفته شده در ویندوز موبایل 7 و همچنین کنسول بازی Xbox و کنترل‌گر کینکت برخوردار است که به عنوان یک خبر بسیار مهیج برای علاقه‌مندان عرصه فناوری و علوم رایانه به‌شمار می‌رود؛ اما این هیجان در بین علاقه‌مندان یک پرسش بزرگ درباره چگونگی انسجام این امکانات نیز به وجود آورده است و در حال حاضر بسیاری از این افراد نسبت به صحت و سقم این اخبار با دید شک و تردید می‌نگرند.

البته کارشناسان رایانه اعتقاد دارند که نباید به اخباری که درباره ویندوز 8 در فضای اینترنت منتشر می‌شود خیلی مطمئن بود و باید در انتظار محصول نهایی مایکروسافت ماند تا نسبت به امکانات ویندوز جدید اطمینان پیدا کرد.

از دیگر گمانه‌زنی‌هایی که درباره ویندوز 8 وجود دارد، استفاده حداکثر از تکنولوژی کنسول Xbox و حسگر کینکت است که اگر واقعیت داشته باشد، رویای استفاده از رایانه بدون نیاز به صفحه کلید و موس میسر می‌شود. همچنین شایعه‌هایی درباره قرار گرفتن یک نوار ابزاری از قابلیت‌های نرم افزار آفیس وجود دارد که با استفاده از آن، آفیس تبدیل به یک نرم افزار هوشمند خواهد شد که کار را برای کاربران بسیار آسان و سهل خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اخبار و حتی شایعه‌های بسیاری درباره ویژگی‌های ویندوز 8 در فضای مجازی منتشر شده است که استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت و دیگر اعضای این شرکت هیچ‌گونه اظهارنظری درباره این اخبار نکرده و هیچ کدام از آن ها را تایید و یا تکذیب نکرده‌اند تا علاقه‌مندان خود را در حالت انتظار باقی نگه دارند.


نوشته شده در سه شنبه 90/1/16ساعت 5:5 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

محققان ایرانی در دانشگاه‌های معتبر جهان از جمله واشنگتن، آریزونا، MIT و برکلی طی سالی که گذشت موفقیتها و دستاوردهای بزرگی در پرونده حرفه‌ای خود به ثبت رسانده‌اند.

 

مهر: دانشمندان و محققان ایرانی که در دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی بین المللی فعالیت دارند، در سال گذشته عنوان اخبار علمی متعددی را به خود اختصاص دادند.

 

ابداع پوست مصنوعی ویژه روباتها، ساخت سه بعدی اندامهای بدن انسان، ساخت دوربینی برای دیدن درون اجسام، ساخت اولین تصاویر هولوگرافیک، درمان سرطان با کمک فناوری نانو، و بسیاری از دیگر ابداعات و کشفهای بزرگ در سال گذشته در پرونده مطالعات محققان ایرانی به ثبت رسیده است.

 

علی خادم حسینی: ساخت سه بعدی اندامهای بدن

 

این تکنیکی است که توسط علی خادم حسینی محقق MIT و همکارش "خاویر گومز" ارائه شده است. با استفاده از این شیوه می توان سلولهای زنده را درون مکعبهای پلیمری قرار داده و این مکعبها را مانند آجرهای لگو برای ساخت یک اندام یا بخشی از یک اندام به هم متصل کرد.

 

در شیوه "میکروبنایی" از ماده ای ژله ای به عنوان ماده چسبنده یا همان سیمان برای چسباندن آجرهای پلیمری حاوی سلولهای زنده به یکدیگر استفاده می شود.

 

این آجرهای کوچک از توانایی ساخت نسوج مصنوعی یا دیگر ابزارهای پزشکی برخوردارند و در زمینه نحوه ساخت و رشد دادن آنها در قالبهای مختلف از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

علی یزدانی: کشف ابرالکترونها

 

در سال گذشته نوعی از الکترونها بر روی سطح ماده کشف شد که عملکرد آنها مانند ریز ابرقهرمانی بود که با سرعت و شدت ناهمواری های دره مانند موجود بر روی سطح ماده را درنوردیده و گاه مستقیما از میان آنها عبور می کرد.

 

"علی یزدانی" فیزیکدان ایرانی دانشگاه پرینستون طی مطالعاتی که با هدف یافتن حالتهای جدیدی از ماده انجام گرفت موفق به کشف این ابر الکترونها شد.

 

وی معتقد است این نوع جدید از ابر الکترونها می توانند به بهبود اتصالات میان نانو ابزارهای محاسبه ای و میزان رسانایی در تنگناهای مسیرهای محاسباتی منجر شوند.

 

بابک پرویز: لنزهای نمایشگر

 

بابک پرویز سالها است که با ابداع لنزهای بیونیکی اش توجه نشریات علمی را به خود جلب کرده است. وی که از محققان دانشگاه واشنگتن به شمار می رود طی سال گذشته با تکمیل روز به روز این ابداع جالب توجه خود، توانایی نمایش دادن علائم حیاتی و سلامت افراد را در لنزهای بیونیکی اش به وجود آورده است.

 

این لنزهای طبی در آینده قادر خواهند بود با استفاده از فناوری نانو تجهیزات حسی، الکترونیکی، نوری و ساختار بیوشیمیایی سطح چشم علائم حیاتی و سلامت فردی را کنترل کرده و اطلاعات مربوط به آن را برای فردی که لنزها را به چشم دارد نمایش دهد.

 

بابک ضیائی: تزریق بدون درد

 

محققان دانشگاه پوردو سالها است که برای ابداع شیوه ای برای تزریق بدون درد، در حال مطالعه بر روی میکروسوزنها هستند، اما در نهایت بابک ضیائی، از محققان فعال این دانشگاه موفق به ابداع پمپی کوچک شد که با کمک حرارت بدن فعال شده و می تواند انواع داروها را با کمک میکرو سوزنها از طریق پوست به بدن انسان انتقال دهد بدون اینکه دردی احساس شود.

 

این پمپها دارو و مایعات را در خود نگه می دارند و با حرارت بدن این مایع به جوش آمده و بخار ناشی از جوشش مایع برای فشرده کردن داروها از میان سوزنهای 20 میکرونی و تزریق بدون درد آنها به داخل بدن کافی خواهد بود.

 

علی جاوه ای: پوستی برای بدن روباتها،  پیلهای فتوولتائیکی

 

جاوه ای دانشمند جوان دانشگاه برکلی در سال گذشته دو دستاورد بزرگ علمی را به نام خود به ثبت رسانده است. وی با استفاده از فناوری نانو توانست پوستی مصنوعی و فوق حساس خلق کند که هزار برابر حساس تر از پوست انسان بوده می تواند شباهت میان روباتها و انسانها را به حداقل برساند. از دیگر کاربردهای ابداع جاوه ای e-Skin استفاده در ساخت پروتزهای نسل جدید و فناوری های لمسی خواهد بود.

 

وی در مطالعه ای دیگر موفق شد با استفاده از نانوستونهای نیمه رسانا پیلهای فتوولتائیکی را ایجاد کند که قادرند 99 درصد از تمام فوتونهای نور مرئی خورشید را جذب کنند. این ابداع می تواند در بهبود بازده و میزان اثربخشی پیلهای فتوولتائیک خورشیدی نقش مهمی ایفا کند.

 

امید فرخزاد: نانو درمانگرهای سرطان

 

درمان سرطان با استفاده از نانو ناقلهای دارو دو سال پیش جایزه ارزشمند علمی را برای امید فرخزاد، محقق MIT در برداشت و وی در ادامه تکمیل مطالعات خود توانست نانو ناقلهای جدیدی را تولید کند که می توان به وسیله آنها میزانهای دقیقی از ترکیبهای داروهای مختلف ضد سرطانی را وارد تومورهای سرطانی کرد.

 

فرخزاد استراتژی جدیدی ارائه کرده که به وسیله آن امکان ترکیب داروها با ویژگی های بسیار متفاوت فیزیکی و انتقال آنها به تومورهای سرطانی امکان پذیر خواهد شد.

 

ناصر پیغمبریان: تصاویر هولوگرافیک

 

پیغمبریان محقق دانشگاه آریزونا است در سالی که گذشت توانست برای اولین بار سیستمی هولوگرافیک را ابداع کند که قادر است تصاویر سه بعدی را در زمان واقعی انتقال دهد. این فناوری زمینه ای مناسب برای تعاملات از راه دور به ویژه "ویدیوکنفرانسهای هولوگرافیک" را به وجود خواهد آورد.

 

با استفاده از ابداع وی می توان یک فیلم چند رنگ را با سرعت یک فوتوگرام دو ثانیه ای نشان داد که به گفته وی می توان گفت این فیلم هولوگرافیک "تقریبا" در زمان واقعی از جسم مرئی ایجاد شده است.

 

بهرام مبشر: رصد دورترین کلانشهر کیهانی

 

بهرام مبشر اخترشناس ایرانی و محقق دانشگاه کالیفرنیا ریورساید چند ماه پیش توانست دورافتاده ترین خوشه کهکشانی که تا کنون توسط بشر رصد شده است را در ابتدایی ترین مراحل رشد مشاهده کند.

 

این خوشه کیهانی 12 میلیارد سال پیش آغاز به شکل گیری کرده و در حدود یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته است. به گفته مبشر برای رصد و تحقیق درباره این خوشه از تلسکوپهای کک، چاندرا، ماکسول، هابل، سوبارو، اسپیتزر، VLA و IRM استفاده شده است.

 

مجید عزتی: ترسیم نقشه چاقی در جهان

 

این دانشمند ایرانی که استاد بهداشت عمومی در دانشگاه کالج لندن به شمار می رود، با استفاده از بودجه بنیاد بیل و ملیندا گیتس موفق شد اولین نقشه جهانی گستردگی چاقی را برپایه فرمول شاخص جرم بدن تهیه کند.

 

عزتی با سرپرستی  دانشمندان دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالج امپریال لندن تحقیقات گسترده ای را برپایه اطلاعات جمع آوری شده بین سالهای 1980 تا 2008 انجام دادند که حاصل آن منجر به تهیه اولین نقشه جهانی گستردگی چاقی در دنیا شد.

 

رضا ذوقی: دوربینی برای دیدن درون اجسام

 

تیمی متشکل از محققان دانشگاه علم و فناوری میسوری به سرپرستی رضا ذوقی استاد ممتاز این دانشگاه موفق شدند دوربین جدیدی را که در طیف میکروامواج عمل می کند ابداع کنند که درون بافتها، مواد و ساختارهای جامد را می ببیند و با سرعت 30 تصویر در ثانیه طبقات مختلف عمق اجسامی را که در مقابلش قرار گرفته است نشان می دهد. این سیستم از یک شبکه آنتن متشکل از 576 منفذ رزونانسی تشکیل شده است که در بسامد 24 گیگاهرتز عمل می کنند.


نوشته شده در جمعه 90/1/5ساعت 2:45 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

طی قرن گذشته زلزله‌های اندکی در اقیانوس آرام رخ داده که در نتیجه آن، انرژی پوسته زمین تخلیه نشده است. از سوی دیگر زلزله 11 مارس / 20 اسفند در جایی رخ داده که کانون زلزله‌های پرقدرت این منطقه نیست.

 

کارشناسان می‌گویند، زلزله 9 ریشتری 11 مارس / 20 اسفند ژاپن که به تلفات انسانی، وقوع سونامی و بحران هسته‌ای کنونی در این کشور انجامید، نه تنها بزرگ‌ترین زلزله‌ای که در این کشور رخ خواهد داد نیست، بلکه چون در نقطه‌ای دور از انتظار رخ داده، احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های شدیدتر دور از ذهن نیست.

 

به گزارش نشنال‌جئوگرافی، زلزله‌شناسان برای مدتی طولانی احتمال می‌دادند زمین‌لرزه بزرگ آتی که کشور ژاپن را خواهد لرزاند، در محل وقوع زلزله بزرگ کانتو در سال 1923 رخ دهد. وقوع زلزله پیشین در این گسل خطرناک که در نزدیکی توکیو قرار دارد، نزدیک به 142هزار نفر تلفات داشت.

 

ژاپن در منطقه زلزله‌خیزی واقع شده که از 3 سو توسط صفحات تکتونیک اقیانوس آرام، ژاپن و فیلیپین احاطه شده و حرکت این صفحات در کنار یکدیگر شرایط ناپایداری را از لحاظ زمین‌شناسی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

 

زلزله سال 1923 این کشور که بزرگی آن بین 7.9 تا 8.4 ریشتر تخمین زده می‌شود، از برخورد صفحه فیلیپین و صفحه‌ای که جزایر ژاپن را شکل داده و در محل گسل معروف Sagami Trough در نزدیکی خط ساحلی توکیو روی داد اما زلزله 11 مارس / 20 اسفند این کشور که حاصل برخورد صفحات تکتونیک اقیانوس آرام و صفحه تشکیل‌دهنده ژاپن بود، بخش‌های شمالی‌تر کشور را درگیر کرد.

 

کریس گلدفینگر، مدیر بخش نقشه‌برداری از صفحات تکتونیک فعال و بستر اقیانوس‌ها در دانشگاه ایالت اورگان، می‌گوید: «اغلب کارشناسان انتظار وقوع چنین زلزله بزرگی را در این منطقه نداشتند. ما به شواهدی اتکا کردیم که نشان می‌دادند حداقل در 1000 سال گذشته زمین‌لرزه‌ای به این بزرگی در منطقه رخ نداده است».

 

ست استین، استاد ژئوفیزیک دانشگاه نورث‌وسترن در ایلینویز می‌گوید: «ژاپن در سال‌های اخیر، زمان و انرژی بسیاری را صرف آماده‌سازی جنوب این کشور و مخصوصا توکیو علیه زلزله کرد؛ اما زلزله در بخش‌های شمالی این کشور رخ داد و فاجعه‌آفرین شد».

 

زلزله اخیر آن‌قدر قدرتمند بود که توانست این کشور را 2.4 متر جابجا کند. رابرت ییت، استاد بازنشسته زمین‌شناسی دانشگاه ایالت اورگان می‌گوید: «اطلاعاتی که در دست داشتیم به 1100 سال پیش برمی‌گشت و به نظر می‌رسد این بازه زمانی هم برای شناخت گسل‌ها و میزان فعالیت آنها کافی نباشد. البته هنوز هم نمی‌توان گفت مناطق جنوبی این کشور و توکیو از یک زلزله بزرگ در امان خواهند بود».

 

جی.پی.اس و کنترل دقیق حرکات تکتونیکی  


بررسی تاریخچه زمین تنها راه پیش‌بینی زلزله‌های آتی نیست. متخصصان زمین‌شناسی دانشگاه توکیو، جی.پی.اس فوق‌دقیقی در اختیار دارند که میزان فشار وارده توسط صفحات تکتونیک به صفحه ژاپن را اندازه‌گیری می‌کند. این ارقام با میزان انرژی که هنگام زلزله آزاد خواهد شد، مقایسه می‌شوند.

 

ییت می‌گوید: «در قرن گذشته زمین‌لرزه‌های کافی برای آزادسازی این انرژی رخ نداده و ممکن است شاهد زلزله‌هایی بزرگتر از زلزله اخیر ژاپن در طول زمان باشیم».

 

یاسوکاتا ایکدا، متخصص زلزله و سازنده جی.پی.اس فوق‌دقیق دانشگاه توکیو که در زمان وقوع این زلزله در چین به سر می‌برده، می‌گوید: «شگفت‌زده شدم. فکر نمی‌کردم در زمان حیات من چنین زلزله عظیمی رخ دهد».

 

نکته جالب توجه در مورد این زلزله 9 ریشتری این است که پس از وقوع زلزله‌ای 7.2 ریشتری در منطقه رخ داده و در حقیقت یک پس‌لرزه عظیم بوده است. اغلب پس‌لرزه‌ها آرام‌تر و کوتاه‌تر از زلزله اولیه هستند و تنها در 5درصد موارد چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

 

کریگ فوگات، متخصصان مرکز مدیریت بحران ایالات متحده می‌گوید: «بلایای طبیعی بدون اخطار پیشین رخ می‌دهند، تنها می‌توانیم با آمادگی و آموزش از عمق فاجعه‌ای که در راه خواهد بود، بکاهیم و زندگی را دوباره به مناطق آسیب‌زده بازگردانیم».


نوشته شده در یکشنبه 89/12/29ساعت 12:40 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak