سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































دانلود و نقد کتاب

«کبوترها و بازها»


«کبوترها و بازها» مانند دیگر رمان‌های گراتزیا دلدا این نوبلیست ایتالیایی از جمله «سرزمین باد»، «نللا زورو»، «الیاس پورتولو» و «لولتیما» در عین واقع گرایی حاکی از پیوند عمیق میان آدم ها و فضاها و در واقع وابستگی شخصیت‌ها به بناها و مکان‌هاست؛ چیزی که دلدا را به «نویسنده رمان‌های محیطی (یا فضایی)» معروف کرده بود.
بهمن فرزانه کتاب «کبوترها و بازها» را از ایتالیایی به فارسی برگردانده و نشر ثالث آن را در مجموعه «ادبیات جهان» خود منتشر کرده است. شخصیت پردازی موشکافانه و ستایش انسان و زندگی در بستر داستانی جذاب از بارزترین ویژگی آثار «گراتزیا دلدا» است.
«کبوترها و بازها» تازه‌ترین کتابی است که فرزانه از دلدا ترجمه کرده است. داستان درباره عشق دختر و پسر جوانی به یکدیگر است که گرفتار سنت‌ها و تعصبات رایج جامعه شده‌اند. دختر با وجود علاقه‌اش به پسر برای ازدواج با مردی تحت فشار است. پسر از دوری او بیمار می‌شود و اطرافیانش به این فاجعه خیره می‌شوند و سکوت می‌کنند. پسر بیمار و بیمارتر می‌شود...
در بخشی از این کتاب می خوانیم: «چهره‌اش را رو‌ به تاق گرفت و فکر کرد: همه چیز خاتمه می‌یابد. همان بهتر که ازدواج کند و از این‌جا برود. ...برای من چه فرقی می‌کند؟ به هر‌حال هنوز در جهان کسانی وجود دارند که برای من ارزشی قائل هستند. کسانی که برای من، گل می‌فرستند...»
گراتزیا دلدا (نام کوچک و بزرگ او در فارسی «گراتسیا» و «دلدا» هم نوشته شده است) در ?? سپتامبر ???? در شهر نوئورو و در جزیره ساردنی از خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. زنان در جامعه قرن نوزدهمی آن زمان وضعیت مناسبی برای تحصیل و فعالیت اجتماعی نداشتند؛ برای همین «دلدا» تنها تا سوم ابتدایی تحصیل کرد اما علاقه او به مطالعه راهش را به کتاب‌خانه بزرگ عمه‌اش کشاند تا در آنجا و زیر نظر یک معلم خصوصی، تحصیلات خود را ادامه دهد و آثار نویسندگان و شاعران ایتالیایی، فرانسوی و روس را مطالعه کند.
زندگی خانوادگی او در دوران نوجوانی و جوانی روز به روز سخت‌تر می‌شد. پدرش در حال ورشکستگی بود و یکی از برادرانش، سانتوس، به مشروب‌خواری رو آورده بود و دیگری، آندرئا به جرم ضرب سکه تقلبی و جرائم دیگر مدتی در زندان به‌سر برد. با این وجود دلدا شروع به نوشتن کرد و در ?? سالگی نخستین داستان کوتاهش را به نام «خون کسی از اهالی ساردنی» برای یکی از مجلات رم فرستاد که در آن مجله منتشر شد.
این نویسنده در آخرین سال‌های قرن نوزدهم، ????با انتشار نخستین رمانش، «راه خطا» به شهرت رسید. او خیلی زود به نویسنده‌ای پر کار تبدیل شد و در فاصله سال‌های ???? تا ???? تقریبا هر سال یک کتاب منتشر کرد تا این که در سال ???? برنده جایزه نوبل ادبیات شد. تا کنون هیچ زن ایتالیایی دیگری نتوانسته است این جایزه را به دست بیاورد.
آخرین کتابی که در زمان حیاتش منتشر شد، «کلیسای مریم منزوی»، داستان زن جوانی است که سرطان دارد. گراتزیا دلدا خود نیز در ?? اوت ???? بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. چند ماه پس از مرگ او پسرش ساردوس مرد و کمی بعد پسر دیگرش فرانتز نیز از دنیا رفت. اما به هر حال فرزندان فرانتز نامه‌ها و دست‌نوشته‌های او را حفظ کردند و هم‌اکنون نسخه‌های دست‌نویس آثار او در موزه شهر نوئورو نگهداری می‌شود و آثار او در کتاب‌خانه ملی رم موجود است.
تاکنون آثار زیادی از این نویسنده توسط بهمن فرزانه به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده است. فرزانه پیشتر ?? کتاب از این نویسنده ایتالیایی را به فارسی ترجمه کرده است که برخی از آن‌ها عبارتند از «وسوسه»، «مریم منزوی»، «کبوترها و بازها»، «سرزمین باد»، «رقص گردنبند»، «راه خطا»، «راز مرد گوشه‌گیر»، «خاکستر»، «حریق در باد زیتون»، «پیچک»، «پس از طلاق» و «الیاس پورتولو».


نوشته شده در یکشنبه 89/11/17ساعت 3:33 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |


Design By : Pichak