سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































دانلود و نقد کتاب

زندگى - دستورالعمل

نوشته : ژرژ پرک
منبع : شرق


ژرژ پرک-زندگى،دستورالعمل
کتاب زندگى - دستورالعمل، که در سال ???? نوشته شده است، به ژرژ پرک (???? - ????) تعلق دارد.

در اینجا به نظرم مى رسد که موضوعى را باید مطرح کنم: عنوان کتاب موضوعى بسیار پیچیده است. حتى اگر بر این عقیده باشیم که محتواى کتاب مهمتر از عنوان آن است، با این احوال روى مطالعه سطحى ما تاثیر مى گذارد. وقتى فکر کنیم که کتاب «در سایه دوشیزگان شکوفا»، با فاصله یکسر مو ممکن بود، «نیش خنجر کبوتران» نام گیرد، وحشت سردى وجودمان را فرا مى گیرد. در حالى که عنوان کتاب زندگى - دستورالعمل زیاد فوق العاده نیست، بلکه بیشتر جمع بندى بدون نقص چیزى است که قاعدتاً باید یک رمان باشد. بر همین اساس هم ناشر آن یعنى الیور کوهن (طى مقاله اى در لوموند) کاملاً بحق اشاره کرده است: ادبیات فقط و فقط براى این است که دستورالعملى براى زندگى بدهد. پنجاه کتاب قرن چیزى نیستند جز یک راهنماى قابل استفاده و عملى که زندگى کردن یا رد آن شیوه زندگى را که توسط اجتماع به ما تحمیل شده است به ما مى آموزد. پایان حشو و زواید.
پرک هم مانند ناباکوف، عاشق جدول و شطرنج بود؛ او عضو کارگاه ادبیات بالقوه بود. نوعى فرقه ریاضیدان ها که با طنز بیشترى نسبت به نویسندگان بى اراده رمان نو، به بازى با زبان مى پرداختند. به همین دلیل هم تمام کارهاى او تمرینات اسلوبى است. البته تصادفى نیست که او کتاب زندگى - دستورالعمل را به رمون کنو تقدیم کرده است؛ فکرى که پشت این کار پنهان شده، نه تنها بازى با فرم و هنرنمایى توسط زبان، براى نمایش مهارت خویش است، بلکه نویسنده مى خواهد از نکات اجبارى، مانند یک ترامپولین استفاده کند تا «اشتیاق افسانه سرایى» خود را روى کاغذ بیاورد.
کتاب زندگى - دستورالعمل رمان نیست، بلکه یک خانه اجاره اى است. شماره ،?? خیابان سیمون کروبلیه. طبقه به طبقه، اتاق به اتاق و افراد با جزئیات تشریح شده اند. پرک ده سال کار کرد تا این ساختمان را در ?? بخش، ??? داستان مختلف و ???? شخص تجزیه و تحلیل کند. این «رمان ها» (پرک این نام را زیر عنوان اصلى نوشته است) را مى توان در هر جهتى مطالعه کرد. یک طبقه را به طبقه دیگر ترجیح داد یا داستان یک مستاجر را بیشتر از همسایه اش دنبال کرد. براى مثال پرسوال بارتلبوت را به گاسپار وینکلر ترجیح داد یا به بخش و توصیفى نوک زد. هدف جنون آمیز پرک این است که نشان دهد، همه چیز زیر میکروسکوپ هیجان انگیز مى شود. هر خانه اجاره اى در هر خیابانِ هر شهر، کهکشانى با هزاران ماجراى منحصر به فرد و بدیع در بر دارد که هیچ آدمى (جز او) آنها را تعریف نخواهد کرد.
به علاوه، پیش آمده است که ایده یک کتاب، جالب تر از خود آن باشد. بر همین اساس هم پرک کتابى در مورد میدان سنت سولپیس نوشته که عنوان آن کوششى براى تشریح طاقت فرساى یک محله در پاریس است. کتاب زندگى - دستورالعمل - حتى شاید غیرعمدى - نشان مى دهد که واقعیت پایان ناپذیر است، هیچ نویسنده اى نمى تواند کارى به آن نداشته باشد و کسى که مى خواهد واقعیت را پایان ناپذیر ببیند، بیش از هر چیز در معرض خطر کسل کردن خوانندگان خود قرار دارد. پس حالا خودتان تصمیم بگیرید. من شخصاً کتاب هاى «چیزها»ى پرک (????) را که بهترین رمان در مورد فرهنگ حرص مادى مى دانم یا من به خاطر مى آورم (که براساس ایده اى از جو براینارد نوشته شده است) را ترجیح مى دهم. زیرا زندگى - دستورالعمل درست مانند اولیس جویس، یک اثر روى لبه مرز، آزمایشى، انبارى، معماگونه، درهم و برهم و مغشوش یا هر چیزى که دوست دارید، است. کوهى که قورباغه اى مى زاید یا موشى که مى خواهد گاو نر شود.
به تازگى انتشارات سولما کتاب نقدى در مورد زندگى - دستورالعمل منتشر کرد. همه در کمال تعجب متوجه شدند که تمام اتفاقات کتاب از قبل تعیین شده بوده اند. پرک با سنگدلى تمام، که در مرز مازوخیسم قرار دارد، شیوه کاملاً جنون آمیزى در نوشتن براى خود تعیین کرده است (براى مثال انسان باید در آن ساختمان، مانند اسب شطرنج، حرکت کند یا یک قسمت باید دقیقاً شش صفحه شود و کلمات منتخبى در آن به کار رود که از قبل فهرستى از آنها تهیه شده است و غیره.) هیچ گونه تردیدى وجود ندارد که پرک هنرمندى بى نهایت چیره دست و کتابش اثرى بزرگ و بى نظیر است. در عین حال، یک کار متخصصانه و استادانه حتماً یک اثر هنرى نیست و براى فرد مشکل است، دنبال شخصیتى برود که مى داند نویسنده اش آن را به حال خود رها نمى کند تا به هر کجا که خواست برود.

فردریک بایگ بدر / ترجمه: مهشید میرمعزى



نوشته شده در سه شنبه 88/11/20ساعت 5:26 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |


Design By : Pichak